Thursday, May 13, 2010

برای نجات محکومان به اعدام در ایران بشتابید!


https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHhYelZuUUhacXJMMDd6RkZYUlFwTmc6MQ

درخواست جمعی از فعالان مدنی ایران از نهادهای حقوق بشری بین المللی

برای نجات محکومان به اعدام در ایران بشتابید!

صبح یکشنبه 19 اردیبهشت 1389 پنج نفر در ایران اعدام شدند. فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، مهدی اسلامیان و شیرین علم هویی آخرین قربانیان خشونت سیاسی در ایران، درحالی اعدام شدند که حکمشان بر اساس بررسی دادگاهی صالح اعلام نشده بود. از این پنج تن، پرونده سه نفر بر اساس ماده 18 در دست بررسی بود و به خانواده های بعضی از آنان قول آزادی داده شده بود. آنها روز شنبه با خانواده های صحبت کرده بودند ، بدون اینکه بدانند آخرین بار است که صدای هم را خواهند شنید و ... ناگهان تلفنهای اوین قطع شد.

فرزاد، شیرین، فرهاد، علی و مهدی در مدت زندانی بودن خود ، نه تنها مورد شکنجه، توهین و غیر انسانی ترین رفتار های پرخشونت قرار گرفته بودند، که از پایه ای ترین حقوق زندانی یعنی دسترسی به وکیل در بسیاری از مراحل دادرسی نیز برخوردار نبودند. از غیر قانونی ترین ابعاد این فاجعه می توان از عدم اطلاع افراد خانواده و وکلای مدافع آنان از این اعدام ها نام برد. شرایطی که آنان آخرین شب زندگی خود را به اتمام رساندند هنوز بر هیچکس مشخص نیست ولی تا هم اینجا روشن است که آنها حتا امکان خداحافظی با عزیزان و نزدیکان خود را نیز بدست نیاوردند.

در سال 2009 حداقل 388 نفر در ایران اعدام شده اند که شامل کودکان و مجرمان کمتر از 18 سال هم بوده است. بنا به گزارشهای سازمان عفو بین الملل تعداد اعدام ها در پنج سال گذشته چهار برابر شده است و همانگونه که در دادگاه های نمایشی تابستان 2009 نشان داده شده است کوچکترین عدالت ، انصاف و بی طرفی در این دادگاه ها حاکم نبوده است. اضافه بر این، بیش از 130 کودک در ایران در انتظار اعدام به سر می برند. همچنین بیست و دو کُرد، شش بلوچ، یک عرب ایرانی و چهارده نفر در تهران نیز که در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند، شناسایی شده اند.

ما جمعی از فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی با اعلام انزجار از این اعدامها، نگرانی شدید خود را درباره وضعیت بازداشت شدگان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ابراز می داریم که تحت شدیدترین فشارها برای قبول اتهام های ساختگی قرار دارند که در نهایت حکم اعدام را بدنبال دارد.

ما ضمن محکوم کردن این رفتار حکومت ایران، از تمامی نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل مصرانه درخواست می کنیم که در شرایط پرخطری که محکومان به اعدام در زندانهای ایران را تهدید می کند، برای جلوگیری از اجرای حکم سایر محکومان و بررسی اتهام کسانی که به خاطر داشتن عقیده و مرام سیاسی یا عقیدتی محکوم شده اند، بر اعزام گزارشگران ویژه حقوق بشر به ایران پا فشاری جدی کنند.

همچنین از نهادهای حقوق بشری می خواهیم که با صدور بیانیه سوء استفاده شرم آور حکومت ایران از اعدام ، برای ایجاد وحشت و سرکوب و خفقان را با قاطعیت محکوم کنند.

رونوشت : دفتر دبیرکل سازمان ملل

شورای حقوق بشر سازمان ملل

امنستی اینترنشنال

دیده بان حقوق بشر
* Erforderlich


No comments:

Post a Comment