Monday, May 10, 2010

تظاهرات در شهرهای کلن و برلین علیه اجرای احکام اعدام در ایران

رادیو دیوچه وله

صدها شهروند ایرانی ساکن دو شهر برلین و کلن با شنیدن خبر اعدام پنج نفر از دگراندیشان در ایران دست به تظاهرات زدند. خانم سارا دهکردی در شهر برلین طی اطلاعیه‌ای از ایرانیان خواست، علیه اعدام این دگراندیشان و نیز اعدام شهروندان افغانی ساکن ایران دست به تظاهرات بزنند. وی هشدار داد که جمهوری اسلامی در پی اعدام‌های جمعی دگراندیشان، همانند اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است

سارا دهکردی، فرزند نوری دهکردی است که در ترور رستوران میکونوس در برلین در سپتامبر ۱۹۹۲، توسط عاملان جمهوری اسلامی به قتل رسید.

در شهر کلن نیز شماری از سازمان‌های سیاسی و نهادهای حقوق بشری در شامگاه روز یکشنبه در یکی از میدان‌های مرکزی شهر گرد هم آمدند. به گفته خبرنگار دویچه وله، شماری نهادهای حقوق بشری و سیاسی، ایرانیان و آلمان‌ها را به این تظاهرات فرا خوانده بودند. سخنرانی‌هایی به دو زبان از سوی تظاهرکنندگان ایرانی و آلمانی ایراد شد. شمار تظاهرکنندگان به حدود ۲۵۰ نفر می‌رسید.

یکی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات، فعال حقوق بشر، بهرام بیگدلی است. وی که از اعضای جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی ایران است، در مورد اهداف حکومت ایران از اعدام دگراندیشان، به دویچه وله گفت که این اعدام در آستانه سالگرد ۲۲ خرداد همانند اعدام‌های پیشین، فقط برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم است.

آقای بیگدلی ایرانیان خارج از کشور و رهبران آزادیخواه و جنبش سبز در ایران را به هشیاری فراخواند، زیرا به گفته‌ی او، این اعدام‌ها مقدمه‌ی اعدام‌های آینده است. وی از آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواست با قاطعیت هر چه تمام‌تر این اعدام‌ها را محکوم کنند.


کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران در بلژیک نیز تمامی ایرانیان ساکن بلژیک را فراخواند تا روز دوشنبه (۱۰ مه / ۲۰ اردیبهشت) در برابر سفارت جمهوری اسلامی در اعتراض به اعدام‌ها در ایران تجمع کنند.

عکسها مربوط به تظاهرات کلن از بهنام وفاسرشت

No comments:

Post a Comment