Sunday, May 16, 2010

تظاهرات ضد اعدام در شهر کلن


تظاهرات شهر کلن در مخالفت با اعدام، در ساعت ۴ از میدان "ابرت پلاتس" شروع شد. جمعیت ۴۰۰ نفر‌ی آغازین، در انتهای مسیر و در محوطه روبرویی کلیسای اعظم دم به ۱۵۰۰ نفر رسید. به گفته شاهدان عینی، شرکت جوانان و قوم‌های مختلفی چون بلوچ‌ها، ترک‌ها، لرها و حتی افغان‌ها در این مراسم کم سابقه بود. خودرویی در طول راه، موسیقی فارسی، کردی و آذری پخش می‌کرد. شعارها عمدتا به زبان آلمانی و حول آزادی زندانی سیاسی، آزادی بیان و آزادی مطبوعات بود. جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی شهر کلن، با تابلویی نمادین در تظاهرات شرکت داشت که کبوتر سفیدی در حال پرواز را با طناب دار برگردن نشان می‌داد.

این تظاهرات برای محکوم کردن اعدام فرزاد کمانگر، شیرین علم‌هولی، علی حیدریان، مهدی اسلامیان و فرهاد وکیلی و به دعوت بیست و یک تشکل ایرانیان در استان نورد راین وستفالن برگزار شد. ابراهیم علی‌پور، نماینده کردهای مقیم کلن و یکی از سازمان‌دهندگان تظاهرات به دویچه‌وله گفت:« ما باید بدانیم که کشتارهای اخیر تنها مربوط به کردستان نیست و آزمایشی است برای سنجش جامعه و مردم در قبال سرکوب‌های سراسری. اعدام‌های هفته گذشته، حمله ‌جدید دولت است و ما امیدواریم که اتحاد و مقاومت همه ایرانیان درقبال این رفتارها، آنها را به تامل وا دارد.»

ابراهیم علی‌پور، همبستگی کنونی میان ایرانیان خارج از کشور را بیسابقه، عمیق و عاطفی خواند وگفت: « ما شاهد نشانه‌های فرهنگی جدیدی هستیم. کسانی از هفته گذشته بر سر اعتراض به اعدام و سرکوب همبسته شده‌اند که سال‌ها با هم صحبت نمی‌کردند. احزاب کرد متوجه شده‌اند که بدون همکاری با سایرین، هیچ تحولی روی نمی‌دهد. هر تحول مثبت به نفع ما خواهد بود و ما وظیفه داریم از هرگام کوچکی برای تحول در سراسر ایران حمایت کنیم.» ابراهیم علی‌پور ابراز امیدواری کرد که همیاری گروه‌های مختلف قومی برای مشارکت در آینده و سرنوشت سیاسی جامعه ایران ادامه یابد.

رحیم قلعه‌دار، عضو انجمن حقوق بشر شهر اسن و یکی دیگر از سازمان‌دهندگان تظاهرات کلن نیز به دویچه‌وله گفت: « برای اولین بار است که این همه گروه آگاهانه در کنار هم جمع شده‌اند. قطعا ناهماهنگی‌هایی بوده اما کل کار، یعنی محکوم کردن حرکت‌های سرکوبگرانه و ضد انسانی جمهوری اسلامی، بسیار ارزنده و مفید است.»

نماینده حزب چپ‌های آلمان، کلاوس لودویگ از جمله سخنرانان این تظاهرات بود. وی در سخنان خود، موضع همراهانه این حزب با دولت آقای احمدی‌نژاد را نکوهش کرد. تظاهرات در ساعت هفت بعد از ظهر، با خواندن قطعنامه و رها کردن بادکنک‌های سیاه به پایان رسید.

رادیو دویچه وله

مهیندخت مصباح

تحریریه: بهمن مهرداد



برای دیدن عکسهای دیگر از تظاهرات به لینک زیر مراجعه کنید

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5578231_page_1,00.html

==============================================

در این تظاهرات گروه همبستگی با مادران عزادار ایران در شهر کلن فعالانه همکاری و شرکت کردند

No comments:

Post a Comment