Thursday, December 17, 2009


مادر دکتر رامین پوراندرجانی: بچه من اهل خودکشی نبود


دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸
فرشته قاضی




مرگ مشکوک رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک، در حالی از سوی مقامات امنیتی و انتظامی "خودکشی" اعلام شده است و مجلسیان نیز بعد از دیدار با سردار احمدی مقدم برآن تاکید می ورزند که خانواده این پزشک جوان معتقدند فرزندشان خودکشی نکرده است. در تماس با خانم پوراندرجانی، وی اگر چه مصاحبه باروز را به آینده موکول اما تاکید کرد که "رامین اهل خودکشی نبود" وافزود: "خداوند از کسانی که چنین تهمتی را به بچه من می زنند نگذرد."


رضاقلی پوراندرجانی، پدر رامین نیز پیش از این اعلام کرده بود که "در شب پیش از مرگ فرزندش، با او تماس تلفنی داشته، او کاملا سر حال بوده و هیچ نشانه‌ای از این که قصد خودکشی داشته باشد، وجود نداشته است".
پیش از این دوستان رامین پوراندرجانی نیز در گفتگو با "روز" احتمال خودکشی این پزشک جوان را رد کرده بودند.


از سوی دیگر شماری از دوستان نزدیک رامین پوراندرجانی در متنی که در اختیار بی بی سی فارسی گذاشتند، این احتمال را منتفی دانستند. بر اساس این متن، "این احتمال با توجه به روحیه تسلیم ناپذیر او، اعتقادات مذهبی، وابستگی عاطفی و احساس مسئولیت دربرابر خانواده و مکالمات شب فوت با خانواده و دوستان که همگی حاکی از سلامت و روحیه خوب او بود، غیرممکن است".


براساس این متن "آقای پوراندرجانی در دوران خدمت سربازی خود هفته ای یک روز به بازداشتگاه کهریزک می رفت و بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری نیز ۴ بار به این بازداشتگاه، که عده ای از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات آنجا در بازداشت بودند، اعزام شد".


پزشکی قانونی پاسخ نداد
در حالیکه مقام های حکومتی، مرگ مشکوک رامین پوراندرجانی را خودکشی قلمداد می کنند، اما افکار عمومی و محافل خبری و سیاسی ایران مرگ این پزشک جوان را مشکوک و قابل بررسی میدانند. پیش از این برخی از نمایندگان مجلس هم از پی گیری علت مرگ آقای پوراندرجانی در مجلس خبر داده بودند، اما دیروز مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس و وزیر بهداشت دولت سید محمد خاتمی اعلام کرد که: "هنوز پاسخ استعلام کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره مرگ مشکوک رامین پوراندرجانی از سوی پزشكی قانونی داده نشده است".


پزشكیان با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر خودکشی این پزشک، یادآور شد: "خودکشی كسی که هیچ مشکل و بیماری نداشته است و در جریانی مثل بازداشتگاه کهریزک حضور داشته است؛ از نظر ما جای سوال دارد".
این نماینده مجلس با اشاره به برخی شایعه‌ها مبنی بر سکته قلبی این پزشک، به ایلنا گفت: "پزشکی قانونی به هیچ عنوان علت مرگ را سکته قلبی اعلام نکرده است و چنین موضوعاتی تنها در حد شایعه است".
عضو فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه پزشکی قانونی قبل از صدور جواز تدفین، به كالبد شكافی پرداخته است یا نه، خاطرنشان کرد: "به احتمال قوی مقوله کالبدشکافی از سوی پزشکی قانونی صورت گرفته است که این سازمان قصد ارائه گزارش دارد و باید پاسخ استعلام ما را بدهد".
به گفته وی، خانواده این پزشک هم از انجام کالبد شکافی جنازه فرزندشان بی‌خبرند، چرا كه پیش از تدفین، امكان بازدید از جسد وی را نیافته‌اند، اما به هر حال باید علت مرگ از سوی پزشکی قانونی اعلام شود.
اظهارات دکتر پزشکیان درباره عدم پاسخ پزشکی قانونی به استعلام مجلس، در حالی صورت می گیرد که پیش از این علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس اعلام کرده بود: "اعضاي کميته مجلس مرتبط با کهريزک گزارش خود را در مورد مرگ پزشک کهريزک براي قرائت در مجلس آماده کرده‌اند".
آقای مطهری توضیح نداده بود که چگونه در عرض چند روز و بدون نظریه پزشکی قانونی، کمیته مجلس، گزارش خود را درباره مرگ پزشک جوان آماده کرده است.


تغییر موضع مجلس بعد از دیدار با احمدی مقدم


از سوی دیگر ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون سیاست داخلی مجلس به ایلنا گفته است که "دلایل خودکشی پزشک کهریزک در دست بررسی است".
نماینده گرمی در اظهار نظری عجیب افزوده : "بر اساس گزارش‌های مسئولان، هیچ ارتباطی بین خودکشی پزشک بازداشتگاه کهریزک و حوادث بعد از انتخابات وجود ندارد".
در همین زمینه یکی از اعضای فراکسیون خط امام مجلس، به "روز" گفت: "متاسفانه مبنا در بررسی علت مرگ آقای پوراندرجانی بر خودکشی این پزشک گذاشته شده است. یعنی به جای اینکه علت مرگ را بخواهند پی گیری کنند از همان اول مبنا را بر خودکشی این پزشک گذاشته و می گویند که میخواهیم علل خودکشی را پیدا کنیم".
این نماینده مجلس همچنین خبر از تماس و دیدار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی با برخی ازاعضای کمیته پیگیری مجلس داد و گفت: "قبل از این دیدار، بحث نمایندگان پی گیری علل مرگ مشکوک پزشک کهریزک بود اما بعد از این دیدار به یکباره ادبیات این نمایندگان نیز عوض شد و ضمن تاکید بر خودکشی این پزشک از بررسی علل خودکشی او سخن می گویند و مشخص نیست در این دیدار چه گذشته است".


براساس گزارش ها رامین پوراندرجانی پیش از مرگ به دوستان خود گفته بود در جریان رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک، اتهام قصور در انجام وظایف پزشکی به وی زده شده و او هم به نوعی در مرگ بازداشت شدگان در کهریزک مقصر قلمداد شده که بعد از گزارش پزشکی قانونی مبنی بر فوت کشته شدگان بر اثر اصابت جسم سخت به سر، این اتهام از او رفع شده است.


سایت جهان نیوز، پایگاه اینترنتی متعلق به سپاه با انتشار خبری درباره بازداشت چند روزه رامین پوراندرجانی در ارتباط با پرونده کهریزک و آزادی او با قرار وثیقه، به نوعی گفته های دوستان این پزشک جوان را تایید کرده است.




ارسال شده توسط madarane azadar در ۱۰:۱۲ 0 نظرات پيوندهای مربوط به اين پيام



No comments:

Post a Comment