Saturday, March 6, 2010

8 مارس روز جهانی زن گرامی باد


هشت مارس روز جهانی زن بر همه زنان بخصوص زنان میهنمان گرامی باد. امیدواریم مبارزات زنان کشورمان برای جامعه ای عاری از تبعیض به بار نشیند. قوانین برابر برای همه مردم و لغو تمامی قوانین نابرابر و حمایت از همه زنانی که نحت ستم سنتهای زن ستیز قرار دارند ، هدف زنان کشور ماست. ما در کنار همه کسانی هستیم که با قوانین تبعض آمیز و سنتهای عقب مانده می ستیزند، ما آرزومندیم که در کشورمان قوانین بر اساس حقوق بشر برقرار گردد. درود بر همه زنانی که در راه رهایی و آزادی حرکت می کنند. ،

این کارهای کوچک هستند که وقتی رویهم جمع شوند، به کارهای بزرگ تبدیل می شوند منیره براداران

چند هفته پیش از یک دوست آلمانی که منزلش در حوالی کنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت است، شنیدم که دو خانم ایرانی هر روز در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران در مقابل کنسولگری تحصن می کنند. تعجب کردم که چطور این خبر در بین ایرانی ها منعکس نشده است. یک دوست ایرانی، هم که در آن حوالی زندگی می کند، خبر را تائید کرد و گفت که ماهها است که این تحصن همراه با نمایش عکس و پوستر ادامه دارد. به دیدنشان می روم. از دور عکس و پوسترهائی را که به نرده فروشگاه آلدی نصب شده، می بینم. یک روز برفی است.

امسال برف و سرما اینجا بیداد می کند. خود را همیار ایرانی و شراره آزاده معرفی می کنند. شروع و ابتکار تحصن با همیار ایرانی بوده است. در معرفی این حرکت می گوید:

«بعد از روز ٣٠ خرداد که ندا آقا سلطان را کشتند، من و چند خانم ایرانی این کار را شروع کردیم. به یاد ندا و دیگر کشته شدگان حرکتهای اعتراضی شمع و گل آوردیم و عکسهاشان را بزرگ کردیم و به نرده ها نصب کردیم. در دو ماه اول بعد از خیزش حرکت مردم، که پلیس بطور دائم اینجا بود، این نشانه ها می ماندند و مامورین کنسولگری جرات نمی کردند که آنها را پاره کنند. شمعها روشن می ماندند. رهگذران شمعهای خاموش شده را دوباره روشن می کردند. اینجا حتی شبها هم روشن بود. از ٢٠ آگوست که پلیس اینجا را ترک کرد، درگیریها شروع شد. مامورین کنسولگری می آمدند و پوسترها را پاره می کردند و نمایشگاه را بهم می ریختند. روش کارمان را تغییر دادیم. از ماه سپتامبر به بعد، روزها می آئیم عکسها را نصب می کنیم. شمعها را روشن می کنیم و گل می گذاریم و خودمان هم همینجا می ایستیم. وقتی من هستم آنها جرات نمی کنند بیایند و تعرض کنند. دو ساعت می مانیم و بعد جمع می کنیم و می رویم. از دوشنبه تا جمعه از ساعت ١٠ تا ١٢اینجا می ایستیم با نمایشگاه مان. فرقی هم نمی کند که باران ببارد یا برف و سرما. پلاکارهاهم ثابت نیستند. بسته به حوادث روز، آنها را عوض می کنیم. حالا کارمان جنبه اطلاع رسانی هم پیدا کرده است. مثلا مقاله های جالب را در مورد ایران از روزنامه ها و مجلات آلمانی کپی می کنیم و اینجا نصب می کنیم. این برای رهگذران آلمانی جالب است.»

در مقابل تعجب من که چرا این حرکت با وجود هشت ماه تداوم، انعکاس خبری نداشته، همیار می گوید:

« حرکت ما یک حرکت آرام است. ما نخواستیم خیلی سر وصدا کنیم. این کار را بخاطر وجدان خودمان می کنیم و بیشتر از همه می خواهیم آلمانی ها را متوجه ایران بکنیم. روزنامه فرانکفورته نویه پرسه هم یک بار از ما گزارشی تهیه کرد.»

از انگیزه شان می گوید:

«با شنیدن اخبار سرکوب مردم و به ویژه کشتن فجیع ندا، من خیلی ناراحتی اعصاب داشتم. نمی دانستم چه کاری بکنم برای مردم کشورمان. تا اینکه به این فکر افتادم که صدای آنها را به گوش مردم اینجا برسانم. تا حدی هم موفق بودیم. خیلی از مردم این منطقه مرا می شناسند. اینجا محل کار و زندگی من است. من برای آدمهای پیر این محل خدمات اجتماعی داوطلبانه داشته ام. ایرانی هائی که اینجا مغازه دارند یا پزشکان می آیند. آلمانی ها بیشتر می آیند و می گویند هر کمکی که از دستشان برآید، برایمان انجام می دهند. وقتی هوا گرم بود، چهارپایه داشتم. بعضیها می آمدند و می نشستند.

فکر می کنم این کارهای کوچک هستند که وقتی رویهم جمع شوند، به کارهای بزرگ تبدیل می شوند. در این مدت چند خانم ایرانی دیگر هم به من کمک می کنند. (اشاره به شراره ایرانی می کند) او یار من است. ما ترسی نداریم. می دانیم که مامرین کنسولگری از ما عکس می گیرند و کارهای ما را زیر نظر دارند. ولی ترسی نداریم.

کار ما این نقش را هم دارد که وجدان کارکنان کنسولگری اندکی هم که شده، تکان بخورد. آنها باید بهفمند که چه کار دارند می کنند.»

می پرسم: برخورد آنها با شما چطور بود؟

« بعضی هاشان فحش می دهند. یک بار – روز تحلیف ریاست جمهوری احمدی نژاد- پوستری از عکس او بود که زیرش به انگلیسی نوشته شده بود: او رئیس جمهور ما نیست. آمدند و می خواستند آن را پاره کردند. داد می زدند این توهین به ماست. در آن لحظه چند آلمانی هم کنار ما ایستاده بودند. اعتراض کردم که اینجا مملکت آزادی است و نگذاشتم. تا عصر آنجا ماندم که نگذارم پاره کنند. مامور کنسولگری هم تمام مدت آن طرف خیابان ایستاده بود که فرصتی پیدا کند و بیاید پاره کند.»

مراجعین به کنسولگری چه؟

«بستگی به اوضاع جنبش دارد و اینکه چقدر اخبار ایران در صدر اخبار مصبوعات آلمانی باشد. خیلی هاشان می ترسند که نتوانند به ایران سفر کنند و نمی آیند.»

تا کی به تحصن تان ادامه خواهید داد؟

« من تا ٤ آوریل از پلیس اجازه این کار را دارم. (با خنده) امیدوارم تا آن موقع اتفاقات خوبی در ایران رخ دهد و من مجبور به تمدید مجوز نباشم.»

و شراره آزاده ادامه می دهد: «تا زمانی که حرکت مردم ادامه دارد ما اینجا هستیم. خواسته های ما، آزادی زندانیان سیاسی، حق آزادی بیان، لغو مجازات اعدام و آزادی برای ایران است


منبع : سایت بیداران .»

همبستگی مادران میدان مایو، با مادران عزادار ایرانی


مادران میدان مایو (مه)، مادران ناپدیدشدگان آرژانتینی که معروفیت جهانی دارند، با مادران عزادار ایرانی اعلام همبستگی کرده اند.
در پیامی که رئیس انجمن مادران ماه مه منتشر کرده و توسط آقای بهرام قدیمی ترجمه شده چنین آمده است:

انجمن مادران میدان مه (مایو) با مادران عزادار در ایران همبستگی می کند. این تشکل با سرکوب دولت احمدی نژاد مواجه است، دولتی که جان ۵۷ نفر را گرفته و بیش از چهار هزار نفر را زندانی کرده است. مادران ایرانی که برای نخستین بار در ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۹ در تهران گرد هم آمده اند، شنبه ها، لباس سیاه بر تن، با مطالبهء آزادی تمام زندانیان سیاسی و خواست محاکمه تمام کسانی که مسئول سرکوب هستند تظاهرات می کنند.
شب ۸ فوریه نیروهای مسلح به منزل بسیاری از این مادران رفتند و آنان را دستگیر کردند. ما مادران میدان مه خواستار آزادی فوری آنان هستیم. و همراه با آنان خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی و محاکمه و مجازات سرکوبگران هستیم.

مبارزهء خلق های جهان مبارزهء خود ماست
ابه د بونافینی
رئیس انجمن مادران میدان مه
۵ مارس ۲۰۱۰

Wednesday, March 3, 2010

جایزه «شجاعت زنان» برای شادی صدر


شادی صدر یکی از برندگان جایزه "شجاعت زنان" در سال ۲۰۱۰‬ ‫شد

شبکه سراسری همکاری زنان ایرانی: شادی صدر، فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری، برنده جایزه ویژه ای شده که وزارت امور خارجه آمریکا سالانه به ده زن در سراسر جهان، اعطا می کند.
شکریه اصیل و شفیقه قریشی از افغانستان، آندرولا هنریک از قبرس وسونیا پیر از جمهوری دومینیکن، جستینا موکوکو از زیمبابوه وچهار زن دیگر نیز در کنار شادی صدر از جمله افرادی هستند که بعنوان "زنان شجاع" سال ۲۰۱۰ میلادی معرفی شده اند.
شادی صدر تاکنون در مورد این جایزه اظهار نظری نکرده است.
شادی صدر در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی جایزه "لاله حقوق بشر" هلند را از آن خود کرده بود.
پیش از آن نیز در ماه سپتامبر ۲۰۰۹ جایزه لخ والسا را به همراه رویا و لادن برومند دریافت کرده بود.
مادلن ورویر، نخستین زنی که به عنوان سفیر سیار برای مسائل جهانی زنان تعیین شده است، گفت: "این زنان با فائق آمدن بر موانع شخصی، تهدیدها، دستگیری و پذیرش خطرات، زندگی خود را وقف فعالیت برای حقوق بشر کرده اند."
وزارت امور خارجه آمریکا از سال ۲۰۰۷ میلادی این جایزه را به زنانی اعطا کرده که "شجاعت و رهبری استثنایی" در دفاع از حقوق بشر، عدالت اجتماعی و نیز حقوق زنان نشان داده اند.
شادی صدر، یکی از بنیانگذاران کمپین "قانونِ بی‌سنگسار" و همچنین عضو کمپین‌های "نه به طرح امنیت اجتماعی"، "تحصیل سهم من نیست، حق من است"، "نه! به لایحه حمایت از مردان در خانواده"، "دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها"، "اعتراض به فشارهای غیرقانونی علیه فعالان جنبش زنان" و "مادر من، وطن من" و "منشوری از آن خود" است.
او در سال گذشته میلادی پس از ۱۱ روز بازداشت، از زندان آزاد شد و هم اکنون در آلمان بسر می برد.
قرار است که مراسم اعطای جایزه "زنان شجاع" به برندگان امسال روز دهم ماه مارس در واشنگتن برگزار شود و برندگان جایزه خود را از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا دریافت کنند.

***

برندگان عبارتند از: شکریه اصیل (افغانستان)، سرهنگ شفیقه قریشی (افغانستان)، اندرولا هنریک (قبرس)، سونیا پیر (جمهوری دومینیکن)، شادی صدر (ایران)، اَن نیوگو (کنیا)، دکتر لی آی – ران (جمهوری کره)، جنسیلا مجید ( سری لانکا)، خواهر ماری کلود ندّاف (سوریه) و جستینا موکوکو (زیمبابوه).

ادامه ی بازداشت مادران عزادار قرار بازداشت عده ای از مادران عزادار تمدید شده است

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، تمدید قرار بازداشت حامیان مادران عزادار دربند، به توصیه بازجویان وزارت اطلاعات صورت گرفته است. حامیان مادران عزادار در بند نسبت به این تصمیم و ادامه بازجوئی ها و شکنجه های روحی اعتراض کرده اند.
این گزارش می افزاید: به خانواده های مادران زندانی گفته شده که بدلیل اعتراض به تمدید قرار بازداشت، آنها را به دادگاه انقلاب برده اند ولی از زمان و مکان آن اطلاعی به خانواده ها و وکلاء داده نشده است. همچنین تاریخ بازداشت حامیان مادران عزادار در بند را از اول اسفند در پرونده آنها قید کرده اند، در صورتیکه آنها در شب های ۱۷ و ۱۹ بهمن با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. مادران زندانی اتهامات نسبت داده شده را رد کرده اند.
خانواده های حامیان مادران عزادار در بند از زمان دستگیری تا به حال برای پیگیری وضعیت آنها بطور روزانه به دادسرای انقلاب، دادستانی و زندان اوین مراجعه می کنند. هر کدام از این مراکز آنها را به دیگری احاله می دهد و جواب مشخصی به آنها داده نمی شود. رفتار کارکنان امنیتی دادسرای انقلاب با خانواده ها با تهدید و توهین همراه است و به آنها اجازه داده نمی شود با مسئول پرونده ساخته شده توسط بازجویان وزارت اطلاعات در مورد مادران روبرو شوند. دادسرای انقلاب وقتی که نمی خواهد جوابگوی خانواده ها باشد به آنها می گوید که شعب بازپرسی امنیت به زندان اوین نقل مکان کرده است و ما دیگر جوابگو نیستیم. بعضی از خانواده ها از طرف بازجویان وزارت اطلاعات مورد تهدید و تحت فشار هستند که وضعیت حامیان مادران عزادار دربند نباید با رسانه ها و سازمانهای حقوق بشری و فعالین حقوق بشری در میان گذاشته شود و این مسئله را ارتباط با بیگانه عنوان می کنند.
از زمان دستگیری تاکنون خانواده ها موفق به ملاقات با حامیان مادران عزادار در بند نشده اند.
وکلایی که خانواده های حامیان مادران عزادار در بند انتخاب کرده اند اجازه پیگیری پرونده را نیافته اند.
اسامی مادران زندانی در بند ۲۰۹ زندان اوین که تحت بازجوئی و فشارهای روحی هستند به قرار زیر اعلام شده است:
۱- خانم ام بنین ابراهیمی ۴۹ ساله متاهل و داردی ۲ فرزند. او بامداد یکشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۰٣:۰۰ در منزل شخصی اش دستگیر شد.
۲- خانم الهام احسنی ۲۷ ساله کارشناس درمان عمومی، از فعالین حقوق کودکان کار و خیابانی و همچنین از یاری دهندگان به زنانی که مبتلا به ویروس آچ .آی .وی هستند. او دوشنبه شب ۱۹ بهمن ساعت ۲۲:٣۰ دستگیرو به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
٣- خانم ژیلا کرم زاده مکوندی ۴۹ ساله، دوشنبه شب ۱۹بهمن حوالی ساعت ۲٣:٣۰ دستگیر و به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
۴ .دکتر لیلا سیف الهی ۴۲ ساله دوشنبه شب ۱۹ بهمن دستگیر و به بند ۲۰۹ زندانی اوین منتقل شد.
۵-خانم فاطمه رستگاری متاهل و دارای ۲ فرزند. دوشنبه شب ۱۹ بهمن دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین متقل شد.
۶- منیژه طاهری.
۷- خانم فرزانه زینالی ۵٣ ساله متاهل و دارای ۲ فرزند. او ۱۹ دی ماه به منظور شرکت کردن در مراسم اعتراضی مادران عزادار عازم پارک لاله بود که در مسیر توسط مامورین وزارت اطلاعات ربوده شد.

سی و سومین هفته همبستگی با مادران عزادار در شهر کلن